(NIE)CODZIENNA. Sztuka i kontekst / Norbert Delman

(NIE)CODZIENNA. Sztuka i kontekst
Norbert Delman
Parter budynku Radia Kraków, al. Słowackiego 22, od 24 lutego 2025.
Po zeszłorocznej wystawie zbiorowej pilotującej projekt (NIE)CODZIENNA. Sztuka i kontekst, czas na indywidualne pokazy zaangażowanych w projekt artystów.
Rozpoczynamy od Norberta Delmana (1989), rzeźbiarza urodzonego i pracującego w Warszawie. Artysta jest absolwentem stołecznej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom
w pracowni prof. Mirosława Bałki. Studiował też sztuki piękne w University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Swoje rzeźby prezentował w wielu muzeach i galeriach w Polsce i za granicą,
a w Warszawie współtworzył niezależną przestrzeń artystyczną Stroboskop Art Space. Artysta tworzy abstrakcyjne rzeźby o organicznych formach z domieszką geometrii.
Charakteryzują je żywe, odważne zestawione barwy oraz niezwykle dynamiczne układy elementów. Obiekty przestrzenne Delmana wystawiają percepcję widza na próbę, prowokując do pytań o to, co naprawdę widzimy: przedmiot, jego odwzorowanie, a może tylko cień czegoś, czego nasza wyobraźnia nie jest w stanie ogarnąć? Pełna temperamentu estetyka rzeźb Delmana kojarzy się
w pracowni prof. Mirosława Bałki. Studiował też sztuki piękne w University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Swoje rzeźby prezentował w wielu muzeach i galeriach w Polsce i za granicą,
a w Warszawie współtworzył niezależną przestrzeń artystyczną Stroboskop Art Space. Artysta tworzy abstrakcyjne rzeźby o organicznych formach z domieszką geometrii.
Charakteryzują je żywe, odważne zestawione barwy oraz niezwykle dynamiczne układy elementów. Obiekty przestrzenne Delmana wystawiają percepcję widza na próbę, prowokując do pytań o to, co naprawdę widzimy: przedmiot, jego odwzorowanie, a może tylko cień czegoś, czego nasza wyobraźnia nie jest w stanie ogarnąć? Pełna temperamentu estetyka rzeźb Delmana kojarzy się
z szalonymi eksperymentami postmodernistycznego designu i architektury. Z tego powodu do ich prezentacji wybrano hol budynku Radia Kraków. Gmach Radia, wzniesiony w latach 1996-99 wg projektu Tomasza Mańkowskiego i Piotra Wróbla jest jednym z najwybitniejszych przykładów krakowskiego postmodernizmu.
Dwie fantazyjne kompozycje przestrzenne Delmana: Again i Glance nawiązują brawurowy dialog z pełną asymetrii, skosów i niepozbawioną koloru architekturą radiowego holu. Gmach Radia nie jest miejscem, w którym można się spodziewać wystawy sztuki – stawiamy bowiem na niezwykłość kontaktu z dziełem w zupełnie innym kontekście niż przestrzeń galerii sztuki
czy muzealnej ekspozycji. Taka prezentacja zaskakuje i poszerza nasze pojmowanie rzeźby, a tradycyjnie audialne oddziaływanie radia wzbogaca o aspekt wizualny.
czy muzealnej ekspozycji. Taka prezentacja zaskakuje i poszerza nasze pojmowanie rzeźby, a tradycyjnie audialne oddziaływanie radia wzbogaca o aspekt wizualny.
Agata Małodobry
Pokaz na parterze budynku Radia Kraków zostanie otwarty 24 lutego 2025 o godz. 13.00.
(NIE)CODZIENNA. Sztuka i kontekst to dwuletni projekt badawczo-artystyczny realizowany w Instytucie Malarstwa
i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.