Zakres badawczy Instytutu
Zagadnienia formy i treści dzieł plastycznych, ich interpretacji oraz procesów twórczych i badawczych,
w szczególności w zakresie malarstwa sztalugowego i monumentalnego, muralu i street artu, kolażu, rysunku, rysunku narracyjnego i komiksu, body – artu i tatuażu, digital paintingu, figuratywnej
i niefiguratywnej rzeźby współczesnej, ceramiki, intermediów, instalacji, wideo instalacji, performance, sztuki sieci.
Zagadnienia z zakresu animacji kultury i edukacji artystycznej, metodyki nowatorskich praktyk edukacyjnych, partycypacyjnych i włączeniowych. Działań edukacyjnych w szkołach, instytucjach kultury, podmiotach trzeciego sektora (stowarzyszeniach i fundacjach) oraz w obszarze art-biznesu.
Wybrane obszary badań pracowników jednostki:
- Przestrzeń zewnętrzna rzeźby figuratywnej.
- Futuryzm metafizyczny w rzeźbie figuratywnej.
- Analiza narracji historycznych, etnograficznych, socjologicznych jako kontekst poszukiwań badawczo – artystycznych.
- Dziedzictwo kulturowe Polski i Europy Środkowej jako inspiracja działań z zakresu Animacji Kultury.
- Analiza tematu nieprawidłowości, zakłócenia, dysfunkcji, anomalii, odchyleń, eksploracja na polu malarstwa olejnego.
- Badanie tematu cielesności w dobie post-humanizmu.
- Rysunek skórny, ciało jako podobrazie, człowiek jako obraz, dzieło o pewnej żywotności, przekaz, oznaczanie, przekazywanie wiadomości – tatuaż i body art.
- Zagadnienia dotyczące struktury formalnej dzieła malarskiego, symboliczny wymiar koloru, jako widzialnego znaku wartości duchowych; filozofia koloru łącząca barwy z emocjami, ekspresja koloru oparta na skojarzeniach archetypicznych. Metafizyczne znaczenie światła, interpretacja światła w kategorii epifanii. Relacja światła i cienia, teologia ciemności i kontemplacyjny sens mroku.
- Zagadnienia synestezji i syntezy języka malarstwa i muzyki. Konsiliencja – jedność wiedzy, łączenie doświadczeń z pola nauki, sztuki, religii w dziele sztuki.
- Miasto, zbiorowość, maszyna, technika w malarstwie współczesnym.
- Relacje współczesnego malarstwa i fotografii.
- Możliwości ekspresji plastycznej współczesnej ceramiki artystycznej.
- Badanie właściwości języka sztuki performance w kontekście optyki post-strukturalistycznej oraz neokonserwatyzmu.
- Eksperymentalne zestawienia gramatyki nowych mediów z tradycyjnymi strategiami i narracjami sztuki nowożytnej.
- Sztuka socjologiczna i krytyczna w ramach aktualnych dyskursów społecznych.
- Współczesny symbolizm i ekspresja w malarstwie, rysunku i grafice.